Tornado Tornado
5585
BLOG

Ppłk Bartosz Stroiński: „Musiało się zdarzyć coś ekstremalnego”

Tornado Tornado Polityka Obserwuj notkę 160
Co wydarzyło się o godz. 8:39:25 - nieco ponad półtorej minuty przed przyziemieniem rządowego tupolewa PFL-101, na dziewięć kilometrów przed progiem pasa lotniska Siewiernyj w Smoleńsku? 
 
O tej godzinie czasu warszawskiego włączyła się wbrew woli pilotów (?) stabilizacja w kanale podłużnym odpowiadająca za kąt pochylenia samolotu w trakcie jego lotu.
 
Przypomnę, że trzy dni wcześniej ppłk Bartosz Stroiński pilotował rządową maszynę z premierem Tuskiem na pokładzie. Drugim pilotem był wówczas śp. mjr Arkadiusz Protasiuk. Z zarejestrowanych parametrów lotu tupolewa w skrzynce szybkiego dostępu ATM-QAR wynikało, że piloci wyłączyli kanał podłużny na dwie minuty przed posadzeniem samolotu na płycie lotniska Siewiernyj w Smoleńsku.
 
Tymczasem z zapisów tej samej skrzynki parametrów lotu z 10 kwietnia 2010 wynika, że nieco ponad półtorej minuty przed przyziemieniem rządowego tupolewa włączył się kanał podłużny, co widać wyraźnie na wykresie położenia trzonka RA-56 oraz lewego i prawego steru wysokości (rys. 14 ze strony 17/53 zał. 2: Przebieg wybranych parametrów w czasie podejścia do lądowania – kanał podłużny).
 
Pragnę również przypomnieć, że w chwilę potem ( ok. 20 sek.) nastąpiło nienaturalnie duże zniżanie samolotu w tempie 7...8m/sek. Dzięki zachowanym zapisom TAWS można było wykreślić przebieg wysokości barometrycznej PFL-101 w czasie i przestrzeni.
 
 
Odległość od progu pasa, wysokość barometryczna oraz prędkość pionowa (zniżania) tupolewa dla poszczególnych TAWS-ów zestawiono w tabeli poniżej.
Czy włączenie kanału podłużnego było świadome przez pilotów, czy działo się to poza ich wiedzą pozostaje sprawą otwartą. Podzielam w każdym bądź razie opinie ppłk Bartosza Stroińskiego, który w wywiadzie dla tygodnika „Wprost” powiedział:
 
(...)Musiało się zdarzyć co niesamowicie ekstremalnego, że do tego nie doszło. Albo nastąpiła usterka techniczna samolotu.(...) Zablokowanie sterów samolotu.
 

 

Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka