Tornado Tornado
2455
BLOG

Prawa fizyki vs tezy raportów MAK i KBWL

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 95
Od bez mała czterech lat w blogsferze ma miejsce swoisty klincz zwolenników i przeciwników tezy dotyczącej zmanipulowania przez Rosjan stenogramów CVR. Jedni i drudzy nie mają stuprocentowego dowodu na tę okoliczność. Czy jesteśmy zdani na oficjalną narrację zamieszczoną w  raportach MAK i KBWL LP?
 
Okazuje się, że nie.
Czym dysponujemy w dochodzeniu do prawdy:
- logiem TAWS37, który zapisał w pamięci swojego komputera niecałe dwa km przed progiem pasa startowego lotniska Siewiernyj w Smoleńsku ważne parametry lotu: wysokość barometryczną i radiową, prędkość względem powietrza i gruntu oraz prędkość zniżania – pionową rządowej maszyny,
- przeciążeniem pionowym samolotu w kluczowych sekundach lotu zapisanym w skrzynkach parametrów lotu FDR i QAR,
- profilem terenu na odcinku TAWS37 i brzoza Bodina,
- wyliczeniem na podstawie logu TAWS37 i przeciążeń pionowych, wysokości maszyny nad dnem jaru – 1700m przed progiem pasa lotniska Siewiernyj,
- zapisem wysokości radiowej pomiędzy TAWS37 i brzozą Bodina w FDR i QAR.
 
Wiemy też z opublikowanych raportów, że nad dnem jaru – 1700 m przed progiem pasa tupolew był na wysokości co najmniej 100 metrów nad gruntem oraz pomiędzy bliższą naprowadzającą i brzozą Bodina - na wysokości kilku metrów. Wiemy również, że krzywa opadania samolotu bez względu na ustawienie powierzchni sterowych steru wysokości i mocy silników jest parabolą.
 
Skoro tak, to wrysujmy ową parabolę nad profil terenu pomiędzy dnem jaru, a brzozą Bodina,
 
 
 
a następnie zróżniczkujmy ją, żeby obliczyć prędkości pionowe tupolewa pomiędzy dnem jaru, a bliższą naprowadzającą zlokalizowaną nieco ponad kilometr od progu pasa lotniska (670 m od dna jaru).
 
I co nam wyszło?
Nad dnem jaru prędkość pionowa znacząco przekracza 10m/sek. Tymczasem TAWS37 (niecałe 250 m przed nim) odnotował prędkość pionową 7,64m/sek i prędkość ta z sekundy na sekundę malała. Bloger PAES64 pokusił się nawet na dokładne wyliczenie tej prędkości pomiędzy TAWS37, a brzozą Bodina. W okolicach bliższej naprowadzającej była równa zero – maszyna zaczęła się wznosić.
 
Jaki wniosek się nasuwa?
Tupolew nad bliższą naprowadzającą BR był na wysokości nie kilku, lecz ponad 20 metrów, brzozę Bodina minął na wysokości również około 20 metrów i nigdy nie zniżył się poniżej progu pasa lotniska Siewiernyj, który znajduje się 254 metry nad poziomem morza.
 

 

Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka