Tornado Tornado
669
BLOG

Raport MAK - weryfikacja (2)

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

 "Gumowe” wykresy Wr w raporcie MAK

W poprzedniej notce w konkluzji napisałem, ze obliczenie na odcinku 9 km od progu pasa lotniska Siewiernyj i TAWS34 prędkości pionowej tupolewa poprzez różniczkowanie wykresu wysokości radiowej oraz profilu terenu okazało się zadaniem niewykonalnym.  
 
Jak wiadomo zarówno w raporcie MAK, jak i KBWL LP nie są zamieszczone wykresy prędkości pionowej (zniżania) tupolewa – niezwykle ważnego parametru w kontekście wyjaśnienia zachowania się rządowej maszyny w trakcie schodzenia z wysokości kręgu (500m). Prędkość tą można obliczyć różniczkując wykres wysokości radiowej zamieszczony w raporcie MAK, dodając lub odejmując różniczkę profilu terenu w funkcji czasu przemieszczania się samolotu nad nim.
 
Szczególnie interesowała mnie prędkość pionowa tupolewa na odcinku 4 km przed alertem TAWS34, czyli 9,3 km przed progiem pasa, kiedy - kilometr wcześniej - piloci po raz pierwszy użyli kółka SPUSK-PODIEM, żeby skorygować wysokość samolotu względem poziomu pasa.
 
Zadanie na pierwszy rzut oka wydawało się banalnie proste; w raporcie MAK zamieszczony był wykres wysokości radiowej Wr w funkcji czasu, była znana odległość charakterystycznych punktów w terenie, czas przelotu tupolewa pomiędzy tymi punktami oraz prędkość przemieszczania się samolotu względem gruntu.
 
Na rysunku poniżej przedstawiłem profil terenu na odcinku A-B-TAWS34. Punkt A znajduje się w odległości  9 km (1,45+2,34+5,26) od progu pasa lotniska Siewiernyj. Punkt B – 7,6 km, a TAWS34 5,26 km od progu pasa tego lotniska.
 
Następnie na wykresie wysokości radiowej z raportu MAK znalazłem charakterystyczne punkty które odpowiadają przelotowi tupolewa na punktami A, B i TAWS34 z rysunku profilu terenu powyzej.  
 
 
I co się okazało, jak pomnożyłem czas pomiędzy poszczególnymi punktami przez prędkość samolotu względem gruntu? Tupolew odcinek A-B pokonał w czasie 27 sekund, zaś odcinek B – TAWS34 w - 40 sekund, co widać na załączonym wykresie. Daje to w przypadku odcinka A-B prędkość względem gruntu  53,7 m/sek. (1450/27), czyli 193,3 km/h, a – odcinka B – TAWS34  58,5 m/sek (2340/40) – 210 km/h. W obu przypadkach są to prędkości poniżej prędkości przeciągnięcia. Tymczasem według zapisu TAWS34 tupolew poruszał się względem gruntu z prędkością 91,4m/sek. (329 km/h), a więc o ponad 100km/h szybciej.
Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka